Sådan kan du bruge CSR i din virksomhed

Af Line - 23 May 2024

Virksomheder befinder sig ofte på et mere eller mindre konkurrerende marked – måske afhængigt at hvilke produkttyper du arbejder med. Og derfor handler det ofte også om, hvordan virksomheden kan skille sig ud fra de andre udbydere på markedet og i den, og måske også andre, sammenhæng kan det måske være frugtbærende at se på din virksomheds CSR. 


Vær med på forbrugernes strømninger

Virksomheder er dybt afhængige af forbrugerne. Hvis der ikke er nogle forbrugere, der vil betale pengene for dine produkter eller få nytte af dem, så går der sjældent længe, førend virksomheden får det svært. Og derfor er det ofte også på forbrugernes præmisser virksomhederne på sin vis må indfinde sig. Og det er i den sammenhæng at det kan give mening at se på nogle af de strømninger, der er i samfundet og måske særligt de demografiske dele, der udgør målgruppen, for at se hvilke værdier, der må skinne igennem. Lige nu kunne det for eksempel være en grøn indsats i virksomheden. For eksempel kunne der installeres solcelleanlæg til virksomheder, sådan at virksomheden så vidt muligt benytter sig af vedvarende energi. Så selvom det måske kan være en omkostning at installere solcelleanlæg til virksomheder, så kan det også blive til en investering, blandt andet da det måske kan trække flere forbrugere aktivt til virksomheden. Fordi at et solcelleanlæg til virksomhed signalerer et ideal om en grønnere fremtid, hvilket kan være en vigtig facet for nogle forbrugere. 

Det kan også være at det er noget andet end solcelleanlæg til virksomheder, der skal påvirke din virksomheds CSR. Prøv eventuelt at finde ud af hvad der kan give mening for din virksomhed, jeres målgrupper og den måde i ser jer selv være en del af det fremtidige Danmark og verdenssamfund. Så kan der måske komme nogle gode vinkler op, som giver rigtig god mening at implementerer i CSR-politikken.